tisdag 19 oktober 2010

hur jag känner mig just, precis nu

9 kommentarer:

  1. Hej! Jag vet inte om denna blogg är till för bara er eller så, men jag "hittade" hit när jag, tro det eller ej, sökte på english kebab på google... Fråga inte varför... Men jag går i nian och ska välja gymnasium snart och jag känner mig så fruktansvärt förvirrad. Jag bor i Uppsala och funderar lite grann på att söka till Rosendalsgymnasiet. Jag har läst ganska många inlägg som ni har skrivit och jag TROR att ni går där? Om jag är helt ute och cyklar så kan ni ignorera den här kommentaren. Men om det stämmer så skulle jag bli jätteglad om ni kan berätta om hur det är där och om ni trivs bra? Jag väljer mellan smip, journalistik eller natur och i så fall möjligtvis english +... Så jag undrar (om ni går där), till Anna: trivs du i smip? Och vad var det som fick dig att välja denn linjen? Sen till Emily: vad fick dig att välja din linje? Och går du english+? Om du gör det; varför valde du just den linjen och trivs du bra där? Och om du inte går där, trivs du i den linjen du går och en liten konstig fråga; finns det någon anledning till att du inte valde den linjen? Som att du har hört att den är för svår eller så?
    Jag förstår hur konstig den här kommentaren är, men jag är nästintill desperat, ni behöver verkligen inte svara men jag skulle bli otroligt glad om ni gjorde det. Och som sagt, om ni inte går där och kanske inte ens bor i Uppsala, så förlåt och snälla bara ignorera den här kommentaren.

    SvaraRadera
  2. Hej Amanda ! vad kul att du frågar tycker jag! och jabbadababooh det stämmer helt att jag & emily går på Rosendal ! :) jag kan berätta lite om smip först dårå, Det är en sam-linje med en inriktning på internationell politik, så om du kommer välja smip så måste man vara väldigt förberedd på att ens klasskamrater är "vi ska rädda världen"-personer och helst vara en av dom. Jag SJÄLV är inte ett dugg intresserad av politik men tycker väldigt mycket om att diskutera om I och U-länder,miljö,världsproblem,ekonomi... som också är en väldigt stor del av detta programmet ! Jag valde inte Smip som första val utan som andra. när jag kom in på mitt första(Journalistik) så tacka jag nej eftersom att journalistikklassen var bara tjejer, och det är dom flesta JO-klasserna. MEN ett litet tips är att om du nu dras mot Smip så får man vara beredd på att det är väldigt mycket diskussion och så, så det gäller att stå på sig för smip:are brukar va väldigt pratglad och alla vill få fram sin åsikt. (jag är en sån typisk person)
    Det är också mycket mycket myyyycket grupparbete!!!! Sen är det resan i trean som lockar jävligt mycket ! haha min klass ska åka till Kenya :))

    MEN bara allmänt så är Rosendal en "pluggskola" och JAA det stämmer. det är väldigt stressig och ibland måste man dissa vänner,träning osv för skolarbete. Och ibland måste man sitta kvar till sex och jobba. Dock har skolan ett väldigt bra system när det kommer till datorer och schema. utmärkt och lärarna är super duktiga ! Lektionerna går undan otroligt snabbt och ibland hinner man inte med , så då får man ta reda på det själv. det är lite negativt för tex. jag fattar inget på vissa lektioner för dom går igenom allt så himla snabbt!

    men Amanda...gud vad kul att du fråga och läser bloggen lite! :) hoppas allt går bra med väljandet , Emily lär svara ikväll också! Om du ska komma någon dag till Rosendal på öppethus eller nått annat, hör gärna av dig så kan jag(och säkert emily) visa dig runt lite ! :D

    SvaraRadera
  3. Helloooow Amanda! :)
    Måste bara säga – fan vad skön tjej !? Alltså att jag inte tänkte på att snacka med folk innan jag valde .. är fortfarande helt förvirrad över mitt gymnasieval. Hehehe. Men oj okej, det finns så mycket att säga, jag vet inte var jag ska börja.

    Jag valde från början sam/media på Skrapan, sen bytte jag till natur/media ... Och sen på skolavslutningen lämnade jag in en efteranmälan för att söka till journalistik på Rosendal. Helt från ingenstans! Eller ... aa.
    Som du kanske förstår har jag velat jävligt mycket mellan sam och natur. Jag har varit jävligt rädd att jag inte skulle klara av natur, men efter en vecka på journalistiken gick det upp som ett ljus för mig att jag verkligen inte är en samhällsmänniska, för det är i princip lika hårt arbete och det är bara att välja vilket man vill jobba med. Sen var det ju, som Anna sa, att det nästan bara gick tjejer i den klassen, vilket gjorde mig obekväm haha. Det sköna är i alla fall att man HAR möjlighet att byta linje om man inte trivs, och det är mycket vanligare än man tror.
    Men ja, jag valde alltså natur eftersom jag inte fattade ett skit av samhällskunskapen. Kanske att ta i, men dom flesta i JO var politiskt intresserade och typ engagerade i ungdomsföreningar eller vad det heter, typ SSU? Säger mig personligen ingenting. Och jag tänkte på hur många andra som klarat natur - varför skulle inte jag? Jag går inte english+ så kan tyvärr inte säga nåt om det. Vad jag hört från folk som går där pratar de inte SÅ mycket engelska. Fast iofs var det precis i början så dom kanske inte riktigt hade kommit igång då. Men det finns ingen anledning alls att jag inte valde det, det är ju utan tvekan en fördel att kunna bra engelska (samtidigt har jag fördelen med släkt i England så jag kan iaf öva på andra håll), men det fanns helt enkelt bara plats i nördklassen, så det var den jag hamnade i hahaha!
    I allmänhet trivs jag jättebra, lokalerna är underbara, allt är så sjukt rent jämfört med Eriksberg. Lärarna är jättebra och trevliga (tyckte, om jag ska vara ärlig, dom flesta på JO var mysigare, men äsch, det beror ju på från år till år osv) och en lektion på över en timme, som man skulle däckat under i nian, går hur fort som helst. Jag venne, det är som en helt ny värld hahaha. Sen så tycker jag inte Rosendal är så pluggigt som jag trodde det skulle vara. Man har ju färre lärarledda lektioner och får ta mer ansvar, men det tycker jag bara är bra inför arbetslivet liksom. Sitter kvar i skolan gör ju andra också, bara Rosendal som fått det ryktet ... Eller är det bara jag som lever i en bubbla?

    Hoppas du fick ut något av det här och att jag inte krånglade till det för mycket! Sjukt kul att du frågar, och om det är nåt mer du undrar, don't hesitate aight. :D GOOD LUCK MATE

    SvaraRadera
  4. Åh, hjälp va glad jag blir! Jag har frågat så otroligt många människor om hjälp, om vad dom tycker och så, men ingen har ärligt sagt sin åsikt. Antingen vill dom att jag ska börja där och försöker övertala mig om hur otroligt bra det är, eller så vill dom verkligen inte att jag ska börja där, och gör allt för att säga allt negativt om skolan. Jag hade nästan givit upp när jag insåg att jag kunde ju fråga er! Och snacka om att jag gjorde rätt, när jag läste era svar så log jag och kände mig lugn för första gången på länge. Så otroligt underbara, fantastiska, otroligt snälla, ärliga människor ni verkar vara!!! Förebilder-check!
    Till Anna: jag tycker också att det är kul att diskutera och så, men tyvärr så är jag inte ens nära till att ha något som liknar ett självförtroende. Så även om en av mina högsta önskningar är att kunna stå på mig själv (inte bokstavligt talat då...haha) så inser jag själv att jag inte kommer att göra det... Men jag tycker att det verkar så kul att gå i smip och mycket "varmare" än att gå natur, om ni förstår vad jag menar...
    Till Emily: du har ingen aning hur lättande det är att få höra att man kan byta! Det är klart att jag förstår att det är möjligt, men det har verkligen känts som att det första valet är det slutgiltiga valet. Men nu kan jag äntligen andas ut lite. Jag har också släkt i England, min mamma kommer därifrån så min mormor och den sidan av släkten bor där, det var därför jag tänkte att English + skulle passa mig, men jag var lite rädd att man skulle behöva ha alla ämnen på engelska och behöva prata det hela tiden, ungefär som IB, så då kan jag slappna av lite mer om man inte gör det! (jag förstår att du inte vet till 100%) Jag tror att man måste söka inriktning English +, så det kanske var därför du inte hamnade där, men jag är verkligen inte säker. Du skrev att jag kunde fråga om det var något mer jag undra så en till liten konstig fråga, teoretiskt sett, om du inte trivdes så jättebra i den klassen du går ni nu, skulle du välja English +, eller bara natur igen? Jag vet att det är en konstig fråga, och du behöver verkligen inte svara, men jag vet inte...det gör mig lite lugn att veta sånt antar jag...

    Till båda: tusen tack för att ni svarade och var ärliga, det betyder allt för mig! Om alla vore lite mer som er så vore världen lite bättre, och det menar jag verkligen! Om jag kommer det Rosendal någon gång så skulle jag mer än gärna träffa er! Ni verkar verkligen helt underbara!

    Och en fråga till Anna: tror du att man kan gå smip utan att ha särskilt bra självkänsla eller självförtroende? Eller måste man komma dit och känna sig
    riktigt säker på sig själv? Och tror du att man liksom skulle kanske bli lite mer självsäker när man har gått där ett tag? (ytterliggare en konstig fråga och du behöver verkligen inte svara)

    Kram gånger tusen

    SvaraRadera
  5. Ingen konstig fråga alls! När jag kom in på natur genom gymnasieintagningen var det upp till skolan att placera mig i en klass. Programrektorn frågade då om jag ville gå nån speciell inriktning eller klass, men sen visade det sig att det bara fanns plats i A i alla fall. Fick jag välja själv skulle jag helst gå i D (en annan vanlig naturklass) bara för att den verkar mycket skönare he he, men hade jag insett från början att jag var en natur-människa tror jag att jag skulle sökt english+. Enda anledningen att det skulle kännas awkward i den klassen nu är att det går en snubbe där, som bet mig i handen på lågstadiet. (Och han verkar vara precis likadan!) ... Men allvarligt så nej, det finns ingen riktig anledning till att jag inte skulle vilja gå där, men i och med mitt byte var det viktigaste att komma ifrån sam-inriktningen och påbörja natur så fort som möjligt och då blev det som det blev. Hursomhelst tror jag english+ är skitbra, och alla som går där ser alltid lite extra glada ut! Hahahah

    Jag förstår förresten vad du menar med att SMIP verkar varmare än natur. Det känns verkligen i sam-korridorerna, jämfört med våra.. Vet inte varför :D. Men fan Amanda, du verkar vara en phett härlig person och jag tror definitivt du klarar av, vad det än är du vill! Och trivs du inte sen, så vet du att du alltid kan ändra dig.

    Take care now, och slit inte ut dig i nian :):)):):):) !!

    SvaraRadera
  6. Amanda Amanda Amanda...när du säger att det är varmare i smip så har du verkligen uppfattat det rätt! det är det, kan bero på att alla i smip är jävligt respektfulla till vad andra tycker, eftersom man själv vill att man ska bli respekterad för det man själv tycker...do you get me? :))
    Sedan allt detta med bra självförtroende, jag tex. har väldigt bra & står för vad jag tycker (som dom flesta gör i en smip-klass). OCH SÅKLART det finns folk som sitter tysta och inte vågar ta ställning...och genom tiden när alla lärt känna varandra så smyger sig den där osäkra känslan bort och man liksom kommer ut ur skalet. Fast det viktigaste är att näääär du säger något måste man stå för det och kunna argumentera för folk kommer hoppa på en, och de som gör det VILL att någon ska hoppa på dom och diskutera med dom, så det finns verkligen inte ONT i smip.

    Vill inte skrämma dig när jag mena bra självförtroende när det gäller att snacka och säga vad man tycker inför klassen! vill bara att du får en RÄTT bild av riktiga smip.

    Och som emily säger: DET ÄR BARA ATT BYTA!!! jag är inte ens säker på om jag vill gå smip, och det finns möjlighet att byta! en vän till mig bytte FEM gånger under två år. så det löser sig alltid,

    och kan förstå att du är stressad med att välja men om du verkligen känner att du vill gå rosendal så tar du bara linjen du känner bäst för. OCH OCH OCH om du inte trivs i den klassen/linjen så har du ditt andra val, som kan vara natur/JO/smip dårå, OCH det gör det myyyyycccccccket lättare för dig att byta, för då är du redan på skolan liksom! :)

    hoppas allt löser dig, fråga bara på saker , och om du har någon mer vän som undrar och funderar så ställer jag & emily alltid upp och svara på era gymnasie-frågor!!! :)

    kram

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för all hjälp! Det betyder så mycket för mig! Jag förstår precis vad ni menar och jag känner mig rejält mycket lugnare nu när jag vet lite mer. Rosendal känns helt rätt och om allt går bra så ses vi kanske nästa år! Jag måste sätta mig ner och fundera på vilken linje jag ska välja, läsa igenom era svar igen och lite så..men det känns riktigt bra nu!

    Tack för era svar, eran grymma blogg och att ni finns och är snälla, ärliga och inspirerande!

    Kram Amanda

    SvaraRadera
  8. jA men asså så jävla glad att du frågade och undrade ! :) känner mig jätte bra nu att ha hjälpt dig få en stabil bild av rosendals linjer! men ett tips. KOM TILL SKOLAN..när det är öppethus och så. för det är mycket att man ska känna att man trivs i själva skolans miljÖ!

    :))))))))))))))))))

    hoppas allt går bra nu! vad heter du i efternamn föresten?! :D

    kram

    SvaraRadera
  9. Jaa, ska absolut komma på öppethus!

    Hansson. Amanda Maria Hansson, om man ska vara exakt. :D

    Tack igen och kram

    SvaraRadera